Škrty ve státních rozpočtech a útlumy zaměstnaneckých výhod neměly vliv na snížení dostupnosti interního vzdělání. Firmy si stále uvědomují jeho přínos. Nesahají však již tolik po externích vzdělávacích agenturách, ale spíše se soustředí na využití interních kapacit a lektorů. „Společnosti dnes investují miliony korun do interních vzdělávacích center, lektorů a vlastních koučů,“ míní ředitel institutu CEMI Mgr. Štěpán Mika. V případě jednotlivců a certifikovaných programů je trendem online distanční výuka.
Co se týče celkových ročních investic do vzdělávání zaměstnanců, jde o miliardy korun. Důvodem pro zachování podpory vzdělání ze strany zaměstnavatelů je i daňové zvýhodnění. Studium lze uplatnit v základu daně z příjmu jako výdaje na odborný rozvoj zaměstnanců.
„Podle našich údajů hradí studium zaměstnavatel zhruba 20% našich studentů. Číslo se postupně zvedá. Zaměstnavatelé si uvědomují nutnost celoživotního vzdělání svých klíčových pracovníků,“ míní Mgr. Štěpán Mika.
Vývoj vzdělávání zaměstnanců zaznamenal v ČR velký skok
V 90. letech bylo vzdělávání zaměstnanců na velmi špatné úrovni. Záhy po revoluci začaly vznikat první vzdělávací instituce, jejichž zřizovatelé vycítili příležitost s rostoucí potřebou dalšího vzdělávání a rekvalifikace pracovních sil. Od té doby prošlo vzdělání obrovským vývojem. Do popředí se dostaly moderní formy a metody vzdělání. Ve velké míře se začaly používat technologie jako multimediální a internetová komunikace, e-learning, elektronické učebnice, modelové příklady, praktické návody na konkrétní situace.
Programy na rozvoj pracovníků nejčastěji využívají firmy s větším počtem zaměstnanců, které tvoří dlouhodobé plány rozvoje pracovních sil a na něm mají vyčleněný finanční rozpočet. Malé firmy poskytují svým zaměstnancům vzdělání jen nárazově. Chybí jim strategie rozvoje a reakce na výkyvy na trhu. „Menší firmy raději sahají po kvalifikovaných lidech s dostatkem zkušeností. Větší firmy si své lidi umějí vychovat,“ míní ředitel institutu CEMI.
Stále přetrvává, že firmy platí zejména za školení takzvaných tvrdých dovedností, tedy těch, které zvyšují odbornost. Od školení měkkých dovedností, respektive kompetencí v oblasti chování (komunikace, asertivita, řešení konfliktů aj.) se v současnosti spíše ustupuje. Navzdory tomu právě interpersonální dovednosti mohou rozhodnout o úspěchu či neúspěchu dané firmy na trhu. Zaměstnavatelé většinou školení platí v plné výši, mnohdy za podpory evropských dotací.
Přesto není studium zadarmo. Zvyšování odbornosti pracovníků prostřednictvím kurzů mnoho velkých společností podmiňuje několikaletým setrváním ve firmě. Pokud to pracovník poruší, vzdělání zaplatí v plné výši. Mnoho zaměstnanců toto opatření nevítá příliš nadšeně. Důležitější je pro ně výše mzdy, vztah s nadřízenými a přátelský pracovní kolektiv.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
