„Přesná čísla, která by popisovala stav a vývoj trhu s audioknihami v České republice, neexistují. Poskytujeme pouze kvalifikované odhady, podle kterých můžeme předpokládat, že v roce 2014 se měl podíl digitálního prodeje zvýšit na 35 až 40 %. Celkový nárůst trhu audioknih pak lze odhadovat na hodnotu okolo 55 milionů korun, což je zhruba o 5 % více než v roce 2013,“ uvedla Marcela Turečková ze Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Audioknihy se většinou vydávají ve stejnou dobu, nebo těsně po vydání tištěné knihy. To je oproti předchozím rokům rozdíl, protože se dříve namlouvaly zejména tradiční a osvědčené tištěné knižní tituly. V roce 2014 vyšlo asi 2 500 titulů mluveného slova, což není mnoho. „Na trhu audioknih se potýkáme s nedostatkem těch s naučnou tematikou. Přitom pro tento formát jsou například témata osobního či profesního rozvoje nebo businessu více než vhodná. Audioknihou totiž efektivně využijete čas, který byste v rámci čtení klasické knihy nezískali,“ vysvětluje Jan Linhart z nakladatelství Progres Guru, které se zaměřuje na výrobu a distribuci audioknih s tematikou osobního a profesního rozvoje.
Právě úspora času je hlavním důvodem, proč čtenáři klasických knih čas od času dávají přednost audioknihám. „Audioknihy beru spíše jako doplněk. Poslouchám je v situacích, kdy nemohu číst očima. Při poslechu audioknihy se věnuji i dalším víceméně stereotypním činnostem, například práci na zahradě,“ popisuje výhody audioknih autor blogu Knižní kukátko Vojtěch Hamerský. „Audioknihy se brzy stanou plnohodnotným společníkem tištěných knih. Luxus číst si tištěnou knihu bude mít čím dál méně lidí. Věřím, že lidé si k audioknihám najdou cestu, jen u některých to ještě potrvá,“ dodává Hamerský.
Příprava audioknihy představuje náročnější proces, než je vydávání klasické tištěné knihy. „Náklady na výrobu audioknihy se celkově pohybují v rozmezí od 120 000 do 300 000 Kč. Tato částka pokrývá licenční poplatky, náklady na výrobu, provozní náklady a další činnosti jako distribuci, výrobu grafiky, a podobně,“ vypočítává Jan Linhart ze společnosti Progres Guru. Výroba audioknihy je náročným procesem i pro herce, kteří ji namlouvají. „Hodina záznamu může klidně vyjít až na pět nebo šest hodin práce. Text si totiž musím vždy připravit, naučit se jeho přednes a zpracovat si jej ‚naživo‘,“ dodává Vojtěch Hamerský, který namlouvá audiopovídky začínajících i známějších českých autorů.